onsdag 30 april 2008

Ge rum, jag vill opp

Pass på, Du Anders! I kväll är kvällen då Valborgs kvällen är. I kväll är kvällen då det vankas premiär. Jag skall för den försteliga gången i mitt evinnerliga liv officiöst framträda upp-på scen, i förd teatral dräkt, intalande fransoska ståtliga repliker. För folk, god Madames, god Messieur, i kväll är det Spexue! Ikväll skall allting gå af Stapelen!. Ack, vore jag en ynk-rygg, en skälm, en fablös hjärtats Marodör, om jag icke tog denna "chans", denna essans av välutvalda tillfällen och förut-sättningar, och gjorde upp med den Kanaljen Anders, en gång för alla.

Jag säger EDER. Jag förklarar EDER. Jag ståndar här meddelsamt.
Att ikväll är icke endast Valborgs-mässans Afton.
Att ikväll är icke endast premiär för ett udstsökt Spexue inom Uppsala stift.
Att ikväll är icke tölpen Anders allena på scen.
Att ikväll blir det kupp!
IKVÄLL BLIR DET KUPP OCH RÄNKER!
Och dessa kupper skall jag deflorera.
Ja, dessa ränker skall jag handfast forma,
så sant jag är den jag e
och jag äro - FÖR VISSO - Krister Holmér.

Det skall så-visst bliva DUELL. Det skall och-så bliva ENDRÄKT. Nog skall jag - och den genomruttne, halvdränkte, storstinkande älskogsDÖDAREN - göra upp.

Det skall ske på scen.
Det skall ske ikväll.

ADIEU!

Väneligen,
eder,
för alltid och envar,
Krister Holmér

Inga kommentarer: