söndag 20 april 2008

Shiva, Ganesha - jag kallar Eder

De som känna mig de säga: Krister - en gourmand! Och då måste jag tillstå: Ja, det är jag. En sann Gourmand i ordets Franska Anda (se nedanstående inlägg när Ni läst detta för lite Fransk Information). Endast den krog med två eller fler stjärnor i Guide of Micheline förtjänar mig som gästr, ehuru mitt smaksinne är mycket utvecklat. Dock är jag Student och som sådan per definition en Monätär Fattiglapp, en Fattig Riddare av Överlevandets ädla konst. Minns ni månne Per Oscarsson i K. Hamsuns egenregisserade Svält?

Och som sådan Medellös Obemedlad, måste jag då och då eller ännu mer ofta kompromissa med mitt sinne för Smak och inmundiga sådan förplägnande Spis att den ej nå upp till min - så som Tyskarna säga - Kvalität. Och i detta fall syftar jag på Grillbar Maxx i Uppsala Centrum. Men låt tankarna vandra en smula, följ med mig på en psykadelisk Transcendent Resa in i det förgågna. Låt Kalis åtta armar omfamna dig, låt Shivas trollflöjt Förblinda dig, Trollbinds av Hanuman med apansiktet och hans historier om svanar utan ögon och bär stora som sagans Jättepersiska! Ty jag har sett Ljuset, eller ett av dem idag. Krister holmér d.ä. är försvunnen och skåda Krisiter Holmér d.y. - även känd som Krister Månstråle.

Eljest jag idag inmundigade en Välgrillad Burgare på Baren blev jag närmad av en ung dam med hår som vallmo och ringar i öronen. Hon slog sig ned vid mitt ensamma bord och talte om en Dold Dimension som ej ögat, ej örat kan se. Hon gav mig otaliga Broschyrer och mitt nya namn. Detta är Allt För Starkt för att tala om Djupare men inom mig finns nu ett Djup som ej kan anas, ick heller Skådas. Detta är något jag egentligen ej får tala om, förutom i mina drömmar och i Dikt. Låt detta vara vår hemlighet. Låt detta vara en viskning i vindens högt dånande sus...

Drömskt, andligt och Väldeligt Väneligen
Krister M. (nyfödd)

Inga kommentarer: