tisdag 22 april 2008

Här fäktas jag bland kvalen

Harmoniserade gudinnor
gudINNOR
Oh - förbarmen eder
över mig

Poeten
Kakan
Sakta bakas vi
Ligga stilla här
och vänta
Ligga sakta där
och flämta
Efter luft,
efter fläkt
Frankt fiskande
efter något att beröra

Poeten
Kakan
- Vem är jag?
Skall jag bakas här,
till intet, till stoftet,
skall jag blott lysa
likt en sansad månes stråle?
Skall jag icke skakas där,
till skärck, till offer,
skall jag blott hysa
ett stilla dövat sinne?

NEJ!
TY, jag är EJ kakan!
"Men Vem är du då?!"
Jag är POETEN!

Jag svingar mig från famn till famn,
jag slungar mig från arm till arm,
jag lägger till vid hamn,
och lämnar den snart åter

Jag känner vinden plufsa mina vackra kinder,
jag känner brisen svepa i mitt hår
Jag känner fingrar smeka alla kvinner,
jag känner något försvinna under tår,
ty jag går,
jag är poeten
och jag går
icket vetande
om jag bara gör
eller om jag får

För LAGEN
skall icke hindra mig,
icke heller HARMONIEN
Jag skall vara känslans segel,
jag skall vara rusets spegel,
jag skall vara pumpblodets ådror
hårt spända för kärleken,
stadigt styvnande för kamp

Icke är jag MÅNSTRÅLE mer,
jag är vad jag är
och nog är jag HOLMÈR!

Så gudinnor,
åh, GUDINNOR,
lägg bort harmonien,
lägg bort sista lugnet,
kom ystert över mig,
för Barmen eder hit


CopyWright Krister Holmér

Inga kommentarer: