måndag 21 april 2008

Ävenledes frallan har en undersida

Sen sist vi talte, kära frände, har jag känt mig en aning olustig till mods. "Nej, hu, Krister! Vadan detta?" Jo, det har sin gruvliga - om än inte helt oangenäma grund - i två tingestor. Låt mig bereda er (gör ni här en perflex reflektion över att man även bereder en deg i en matberedare innan man bakar den till ett fylligt bröd, så icke mig emot) en förklaring.

Den första och största anledningen är att jag icke vet hur jag skall förehålla mig till min renkarnation. Jag har ju - i gudomarans och gourmandernas franska tecken - blivit född på nytt. Brunnit som det sotade brödet och återuppstått som den mustiga fenixbrödet, som ligger platt i askan, men sen med jästens kraft reser sig ånyo. Jag är nu icke endast poeten och bagaren Krister "Holman" Holmér. Jag är ävenledes således Krister Månstråle "Holman" Holmér. Och jag veten icke - hör mig: JAG VETEN ICKE! - huru jag ska förhålla mig till detta. Det smärtar mig.

Visst - jag är icke endast poet. Jag är POETEN. Men ändock. Vad ska jag ta mig till med all denna HARMONI?!! Vart skall jag ruva dessa HEMLIGHETER?

Skall jag bära detta gyllene ok, eller ska jag lägga det av mig?
Svaren äger jag icke. Endast frågorna. (Snälla kommentera om du har facit!!!!)

Så till ett annat problem, även det med dubbel ägg. Ena ägget smakar gott och juvligt. Andra ägget är beskt, härsket hugger dig (=mig) med näbben.

En god vän till mig - en underbara Människa - har nämeligen underrättat mig: Claes Eriksson, den gamle galenskapande komikhumoristen, driver gäck med mig, Krister Månstråle Holmér, i sin senaste Swhow "Solo". Det både glädjer mig och gäckar mig att jag har nu hr uppnåt denna status som bagare och poet att jag kan göras till allmänt åtlöje. I ett nummer i denna Före-Ställning imiterar han mig nämligen, med bagarmössa på huvudet, läsandes ett poem om bakandet av bröd och bullar. Smicker, förvisso. Men även smicker äger vassa kanter.

Ännu är jag dock osäker på om - och i såden fall huru - jag skall vidaregå med detta. Alternativ jag innehar:
1. Röra upp himmel och h*lvete, för att få min ära betygad.
2. Låta saken bero på.
3. Ha överseende med smädelserna, men stämma C.E. för copywrightbrott.

Väneligen,
men lite bekymmerligen,
eder
Krister M. Holmér

Inga kommentarer: