måndag 28 april 2008

Kolargrop i vårvädret

Denna grop som jag har grävt.
Vad ska jag lägga i den?
Dessa rop som jag har ärvt.
Vad ska jag säga i dem?

Det ryktas om whiskey på havet,
det blåser en stund på min sjö.
Det knirkar och knarrar i navet,
jag undrar om snart jag ska dö.

Denna bok som jag har skrivit.
Vad ska det stå i den?
Denna tavla jag har målat.
Hur ska jag färga den?

Det ryktas om blommor i rabatten,
det virvlar av löv på min gård.
Det blänker vitt och spets i kravatten,
jag flår skinnet på en mjuk liten mård.

Dessa tankar jag bär in om mig,
vad ska det bli av dem?
Dessa drömmar som skär in om mig,
kommer de att sluta sen?

Eller är det här mitt liv,
är det här just jag?
Ensam fången
i en grop
i ett rop
i ett Whiskeyhav.
Är det här mitt öde,
är det såhär det ska va?
Allena i fast
på en gård,
som en mård
i ett trasigt nav.

Skall jag leva såhär,
är det så det är sagt?
Låt mig då spela
de kort Gud har lagt.
För då blir det poker
och bullar och sav,
vi drar damer och kungar
tills alla kläder är av.
Så sluts våra lopp,
hys andfåddhet, men icke hopp!


(c) Krister Holmér

Inga kommentarer: