söndag 30 mars 2008

Vakna som litteraturens karaktärer

Vaknar upp på bädd
och solkig gårddag,
äro jag alena,
äro det livets kval?
Vad hände med musiken,
vad hände med min glädjes bal?

Vaknar upp,
jag känner oro,
allting snurrar kring
Som planeten kring tellus,
som solen runt jorden i ring
Hela världen
spinner yrans nät
inuti mitt arma huvud

Vaknar upp på bädd
av trasiga minnen,
vaknar upp med kletiga lår,
för det var igår
jag drack mig rusig,
oh, Arme Krister
oh, Arme Mig

Så sluter sig historian igen,
jag är ett med den stora litteraturen
för precis som Emil i Lönneberga
somnar jag och vaknar jag bland djuren
Precis som Emil
drack jag mig rusig
och syndade starkt,
Precis som Emil
vaknar jag upp
bakfull och dann
på en bädd av jästa körsbär

Låt mig vakna vacker
och jag ska aldrig dricka mer

(Copywright Krister Holmér)

Inga kommentarer: