måndag 31 mars 2008

Sköte eller godhet

Fallom vi så sålunda
uti en stackars brunn,
där vattnas vi målunda
vi sova där en stund

Sen väckas vi av tjut och rop
vi kravlar oss därur,
en liten harlynt fågel
sjunger i en bur

Han sjunger
HEJ, KRISTER
KOM OCH HJÄLP MIG
HEJ, KRISTER
KOM, SLÄPP DIN MÖ

Jag vankar av och an
i svårasta av mod,
jag vaskar tankar
i min hand
som i en guldvaskarbod

Säg Hellasgudar,
säg mig, Asa-Tor,
ni som äga sunt förnuft
och som haver hjärna stor

Skall jag släppa min mö,
låta lustan få dö,
springa okysst
på ängar och vidder
Ska jag ro över sjö,
ska jag härsa mitt hö,
för att inte va oschysst
och komma med jidder?

Spörjar jag så frågar jag
- är det godhet
eller kvinnor jag vill åt?
Jag vet knappt icke,
jag vat knappt alls,
vad svara lilla burad fågel?

Fågeln som skriker:
HEJ, KRISTER
KOM OCH HJÄLP MIG
HEJ, KRISTER
RÄDDA MIG NU
HEJ, KRISTER
FRÄLS MITT LIV,
GLÖM DIN FRU

Jag svarade,
som det ensamma trädet,
som faller i skogen,
tyst, men ändå orört ståtligt:
Jag vill ha både och,
för du e vad du e,
men jag är Krister Holmér

(cOPYw.) DS.

Inga kommentarer: