onsdag 12 november 2008

Själens låga, eller eldens?

De knastra
De knastra
De kulliga berg
De frasa
och spraka
och få en ny färg

En skogsbrand?
Javisst.
Anlagd av mig
Ty skogen den kan
ej säga nej

Glädjen äro stark
då jag se saker brinna
Nästan så stark
som när jag se en kvinna

Men en kvinna
en kvinna
Kan avspisa inviter
Hon kan neka,
hon kan skratta
Hon kan
försvaras av Banditer

Så hända
så hända
på Uppsala Bar
Jag smeka en kvinna,
sen få stryk av en Karl

"Min kvinna
min kvinna"
så hade han sagt
Ty han ville ej
att Jag skulle
smeka inatt

Och slaget,
ja slaget
Det vart så hårt
Att jag flydde,
ja flydde
Ty livet vart svårt

Så här är jag,
här är jag
Uppe i bergen
och värmen den värma
ända längst in i märgen

Skogen
Ja, Skogen
den får brinna
och försvinna
Ty detta går jämnt ut
mot att jag inte få en kvinna

(c) K-i-t-r H-l-é-

Inga kommentarer: