tisdag 27 maj 2008

Hamnen och namnen, jag vet vad som gäller

Blott en dag,
ett ögonblick i sänder
måst jag leva
Drömmarna skall jag lämna
Jag skall aldrig mera nämna
de önskningar som i mig dväljs
Utåt jag visar
en polerad yta
Men inuti kan jag höra
vargar ryta
Det finns en längtan
i mitt bröst
En längtan efter
ro och tröst
Jag längtar efter
att få hålla ett barn i famnen
Jag längtar efter
att få viska de magiska namnen
Lille Krister Auguste Kornblå Holmér
så heter barnet
jag i drömmarna se
Barnet som skall bli
min förstfödde son
Barnet som skall ta mig
bort härifrån
Bort från längtan och lustan
iväg till den ungerska Pustan
Dit skall vi fara, min son och jag
Där skall vi vara, varaeviga dag
Bort från Studenstadens eviga gytter
Bort från Kvinnokarlens ständiga flykter
Flykter som gå
från en famn till en annan
Ständigt en ny hamn
där jag kan lägga till
Men innerst inne jag veta
att lyckan inte är en hamn man kan hyra,
den har inte ens ett namn - den har Fyra
Och namnen de tillhöra
den Gosse jag ser:
Krister Auguste Kornblå Holmér

(copy)W(right) Krister Holmér

Inga kommentarer: