onsdag 8 oktober 2008

Så göra högadeln (i lönndom)

Då ulvarna slita mina ben,
var är du då?
à Paris?
aus Berlin?
in London vid Big Ben?

I varje fall,
kära käresta,
är du icke
här hos mig.

Då bestarna hugga mig i magen,
vad kontemplerar du då?
Om teatern?
Om konsten?
Om den Gudomelige Komedien?

I varje fall,
varma värmerska,
är det icke
om just mig.

Då viltvarharna tugga på min lem,
vem kyssa dina lår och vader då?
En fransos?
En spanjor?
En spänstig friherrinna?

I varje fall
sköna skönhet,
är det icke
just jag.

Då ulvarna vandrat
och gamarna komma
för att mina ögon förtära,
vad se du framföre dig då?
Ett hav?
En framtid?
En frihet från mig?

I varje fall,
dumma dumperska,
är det icke
en tid med mig,
ty mig
lämnade du till vilddjuren,
mig bad du
dra till skogs.

(Copywrite) Krister Holmér, 2009

Inga kommentarer: