måndag 6 oktober 2008

Poem d'une Entrepreneure

Oh!
Rykten många färdas Vägar Långa!
Oh!
Redlösen låg jag därom,
häromledes cirkumsistens.
Redlösen i Hörnet
"af" Westgota Nationue.

Ehuru redlösen i hörnet,
men eljest med Hörsel skarp som Kniven!
Så viskningarne nådde,
de nådde ända fram till mina Öron.

Viskningarna Nådde ända Fram
och vilka viskningar sedan!
Ankalgelser,
det riktade de.
Helt befängda,
det voro De!

Ty det sades att Krister Holmér
komma från arbetarklassen.
Oh mondiu!
Blodet rusade,
ej ner till P'enis
likt brukligt varder
utan Upp, Upp, Upp!

Ut ur P*Enis, in i Hufvud.
Höger-röder,
det varte Jag.
Stoltheten,
den Svalte Jag.

Ock vidare:
Krister Holmér,
ej blott arbetar-klassue
utan även utan Netwärkue af Contactuer.
"Oh! Är detta sant?"
Mas oui, mmon Companjonue!

Dessa lögner hörde Jag talas,
Jag kände dem Spridas.
Och sedan Dess:
Blickar.
Kalla.
Hårda.
Förfrämligande.
"Försvinn, Fule Krist.
Du höra ej Hemma bland oss andra
på Wästgoeta Naccion".
Oh, Skamm!
Oh, Vrede!

Men vad vore jag utan
en "kraft af initiativ"
som given af Herran?
Blott Inget,
en lus.
Säkerligen inte Krister Holmér.

Eljest haver jag tagit
anställningue.
Jag såg en annonse
och Jag sökte.
Och nu imorgon skall Jag tillträda
den tjänst "de la annonsalemang" jag Sökte.
Den helga ätten Florin
söker en tutor, en utomskoslig Lärare.
Ty yngste Gosse Florin,
den unge Junker Tordh,
skall snart taga sin examen.

På hans bevis?
Två nadirer.
Jo,
ni hörde rätt.
Två nadirer
och dessa i form af underkänt
i Franska och Litteratur.

"Men vad haver detta
för rörelse med dig,
vackre Krister?"
Oh,
ni Klentrogne!
Oh,
ni Svagsinte!
Skäms,
mina Läsare.
Låt skammen falla över Er!

Ty se det ur ett Perspektivue
som är Detta:
Entré Krister Holmér,
mästare af Franska Tungan,
Litteraturens bemästrare!
En kväll i veckan.
Pris: Gratis.

Jag skall lära den gosse.
Oui.
Naturallemang.
Han skall kunna recitamera
Flambert på originalspråk
när vi äro Clara.

Och min Förtjänst?
Band.
Band upp i Öfverclassuen.
Band af Betydelse.
Nu skall i8ngen
Kunna Skratta åt mig,
Säga "Där är han, bondp*tten".
Nej.
Aldrig mer.

Ty de skola se mig
och se bildning,
se RAFFINNEMANG,
se fasoner
som endast Tillhöra Öfverklassen!

ÖST ÄR ÖST, VÄST ÄR VÄST
ÖFVERTCLÖASSUEN ÄRO ALLTID BÄST!

ÖST ÄR ÖST VÄST ÄR VÄST
ÖVERCLFASSUEN ÄRO ALLTID BÄSTUE!


(c) Krister (von) Holmér

Inga kommentarer: