måndag 13 oktober 2008

Processen

ÅHÖRARNA: (Applåderar)
DOMAREN: Här inför Mig står Krister H.
KRISTER H: Ja. Ja, här står Jag. På de Åklagades bänk.
ÅKLAGAREN: Krister H - en sådan Usling!
DOMAREN: Så de säga. Så de säga. Krister H, försvara Dig!
ÅHÖRARNA: (Buar, åt Krister H)
KRISTER H: OH! Försvara Mig, det skall jag Göra. Mitt försvar, det skall Ni höra! Ty minns Juden Dreyfus? Och Juden Jesus? Likt dessa står jag här, oskyldig på de Anklagades bänk! Oskylödig är jag född och oskyldig skall jag dö. Ty era anklagelser: befängda. Era domar: verkanslösa. Ni må döma mig så in till Döden, jag skall icke Svära Mig fri. Gjort är gjort men bringar ingen skuld.
ÅKLAGAREN: Så ni, så att säga, Erkänner? Månde att Ni göra detta, ty Gud nåde Er! Nåd ni behöva, då ni i således Fall erkänna att ni Dödat Friherren Greve D'auberville!
ÅHÖRARNA: (Hämtar efter anda)
KRISTER H: På min ära, dagens sanning! Jag hafver honom befriat från Jorda-livet. Jag hafver Honom Drupit. Domare, säg ditt Ord!
DOMAREN: Oh du vrede. Oh du lytte. Säg mig, Krister H - hafver du icke svurit, att Öfverclassen beskydda? Hafver du icke svurit, att Öfverclassen tjäna?
KRISTER H: Jo. Visst.
DOMAREN: Men varför då dräpa dess, så att säga, Öfverhufvud? För att dräpa Hela Öfverclassen? Ty utan hufvud, inget liv?
KRISTER H: Beskyddar gör jag. Tjänar: icke! Ty Krister H hafva inga herrar. Krister H:s ende herre är han själv. Oh! Jag är fri. Så fri. Och fria själar gör Fria Val. Mitt val: att dräpa Friherren Greve D'auberville. Ty han gav ej rum, jag ville Opp! Och således: endast ett rättfärdigt beslut. Jag drap Honom. Med rätten på min Sida. Jag äro mitt eget Hufvud. Icke någon annan Man. Den som mig försöka hindra, den måste Försvinna! Förstå ni, enkel Domare?
ÅHÖRARNA: (Vissa gråter, andra applåderar. Krister h:S storhet hafver dem Rört)
DOMARE: OH. Ni hafver mig hänfört. Ni hafver mig öfvertygat. Skam, det känner jag. Även ånger. Jag äro blott ett Prostitut. Icke värd att beakta. Hur har jag kunnat missa? Öfverclassen, den är blott intet. Öfvermänskan, den är blott Allt. Krister H, hell dig. Du skola friges. Åklagare, du skola Hängas!
ÅHÖRARNA: (De står upp. De äro många. De skrika, de jubla. De skrika "Heja Krister H". De hänga Åklagaren. De hänga även Domaren. De lyfta upp Krister H på sträckta armar. Rättvisan hafver, så att säga, segrat.)

(C) Krister Holmér 2008

Inga kommentarer: