torsdag 2 oktober 2008

Allt av värde

Jag sålde mina pengar för kärlek,
ty något annat fanns icke att få
Jag bytte min bössa mot smälek,
och började landsvägen gå

Där gick jag och tralla
bösslöss och fattig
pom-tradde-ladde-da
Där gick jag med alla,
lelös och spattig,
Pom-tradde-ladde-da

Jag sådde min säd i en åker,
jag harva var eviga natt
Jag krafsa och slafsa och vattna,
men på skörden kunde ingen få fatt

Så jag gick från min gård,
helt bultande hård
och nynna en stump för mig själv:
Pom-tradde-ladde-da
Sen jag kom till en skog,
och där mot mig log
ett skogsrå och en näck i en älv
Pom-tradde-ladde-da

Bak om mig jag lämnat
det som inte är mitt
Rikedom och gärde,
vapen av värde
som guldsmeden smitt

Allt har stått mig dyrt,
men så har jag styrt
min kosa dit där jag hör,
där jag kan leva som man bör
sittandes i bäcken
masserad av näcken,
tittandes på
ett vackert rå
sjungandes min sång
hela natten lång:
Pom-tiddeli-da
Pom-tiddeli-pom

(CO) Krister Holmér, 2008-2800.

Inga kommentarer: