torsdag 26 juni 2008

Röd äro Styx culör

Ni tager min skatt,
kräver ett tioende in,
ni driver mig matt
ni tar av den hög som är min.

Om du kyreklige hade sport mig,
vill du ge Mig var tioende bröd?
Mais oui hade jag svarat dig,
för du vakar över
Moral och Dygde och Död.

Om du Sociale Demoqraute krävde mig,
ge mig var tredje ting du äger,
hade jag med ont uppsåt rutit NEJ!
Ni skall intet taga från mitt läger.

Dessa äro
omoral
Dessa äro
parasiter
Dessa fläckar friheten
Dessa lämna ej krediter

De taga
var tredje penning
De taga
var tredje bröd
De taga
var tredje kvinna
De göra mig
tungsint och spröd

Ty de ge till de som ej tarvar utföra värv
Ty de stjäla och tvinga oss in i fördäfveu

Den som haver
skall giva vardet,
står det skrivet
Den som tager
skall givas dom
Den stjäelue
av vår folksjäl,
blifva ond
och dum och tom

(c) K. H. (DETTA POEM SKALL NI ICKE TAGA FRÅN MIG; TY DET SOM ÄR MITT; SKALL ÄFVENLEDES FORTSAMT VARDA MITT!)

Inga kommentarer: